Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Temperament žáka a jeho pozice v třídním kolektivu na počátku dospívání
ČEKALOVÁ, Bára
Bakalářská práce se zabývá temperamentem v prostředí školní třídy. Jejím hlavním cílem je objevit vztah mezi temperamentovými rysy a sociálními pozicemi. První část shromažďuje již zjištěné teoretické poznatky a výzkumy o daném vztahu. Část druhá zkoumá tento vztah prakticky. Praktická část je tvořena kvantitativní studií. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 75 žáků 6. a 7. tříd základní školy. Temperamentové rysy byly zjišťovány pomocí dotazníku EATQR od Mary Rothbart a Lese Eliss, sociální pozice pomocí sociometrické ratingové metody Vladimíra Hrabala. Pro doplnění informací jsme analyzovali slovní výpovědi žáků o jejich spolužácích a orientačně je srovnávali se sebevýpovědním dotazníkem. Data byla zpracovávána pomocí programu Statistica 13 a Microsoft Excel. Výsledky výzkumu ukázaly, že jisté spojitosti v tomto vztahu existují, nejsou však v plné míře shodné s teoretickými předpoklady a předešlými výzkumy. V celkovém vzorku jsme našli souvislosti mezi volní kontrolou a extraverzí. Ve vzorku chlapců byl nalezen statisticky významný pozitivní vztah mezi extraverzí a vlivem. Nenašli jsme žádný signifikantně významný vztah mezi temperamentovými rysy a sociálními pozicemi ve třídě ve skupině dívek. Ve slovních výpovědích se často objevovalo hodnocení ostatních podle známek nebo hodnocení učitele. Dívky hodnotily kladněji dívky a chlapci chlapce. Mezi sebevýpovědními dotazníky a výsledky hodnocení druhými se často objevovaly nesrovnalosti, které mohou být způsobeny stylizací dle sociální žádoucnosti či malým výzkumným vzorkem.
Život dětí s médii a v médiích
Neuwirthová, Barbora ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Černochová, Miroslava (oponent) ; Zounek, Jiří (oponent)
Barbora Neuwirthová ABSTRAKT Práce "Život dětí s médii a v médiích" pozoruje a popisuje způsoby, jakými děti uchopují kvartární média a jak média ovlivňují jejich život. Usiluje o etnografický popis toho, jak děti prožívají své dospívání v prostředí médií a spolu s nimi. Pro realizaci hlavního výzkumu byl zvolen metodologický postup školní etnografie, při analýze dat bylo využito také systemické myšlení a interpretivní model socializace. Sběr dat byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů se 13 dětmi ve věku 11-15 let, dalšími zdroji dat byly výstupy ze zúčastněného pozorování v prostředí školy a analýza mediálních produktů dětí. Pro analýzu dat byla využita technika otevřeného kódování, jejím prostřednictvím byly vytvořeny kódy a kategorie, které se staly základem pro další analytickou práci. Výstupem je hustý popis života dětí v médiích a s médii, který ukazuje, že média jsou zároveň nástrojem, ale také činitelem jednání dětí. Média vytvářejí prostředí, ve kterém se děti pohybují individuálně odlišným způsobem, vycházejícím z jejich osobnostních specifik a zájmů. Využívání médií se promítá rovněž do průběhu a kvality přátelských vztahů i do vztahů mezi dětmi a jejich rodiči. KLÍČOVÁ SLOVA Kultura dětí; role médií v životě dětí; média a škola; média; kvartární média; dospívání; raná adolescence;...
Strategie zaměřené na podporu vhodného chování na druhém stupni ZŠ
Norková, Šárka ; Kubíčková, Anna (vedoucí práce) ; Štrinclová, Marta (oponent)
Bakalářská práce s názvem Strategie zaměřené na podporu vhodného chování na druhém stupni ZŠ si klade za cíl představit strategie, které využívají základní školy k předcházení problémovému chování. Teoretická část práce vymezuje psychosociální vývoj jedince v období rané adolescence, dále pojmy problémové chování, klima třídy a systém PBIS. Výzkumný soubor tvořilo osm respondentů, kteří vyučují na druhé stupni základní školy. Čtyři respondenti začali v letošním roce 2020/2021 zavádět některé prvky systému PBIS. Data pro výzkum byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru, který probíhal na jaře roku 2021 v online prostředí platformy Microsoft Teams. Analýza dat proběhla pomocí metody transkripce, některé otázky rozhovoru byly vyhodnoceny metodou srovnání a následně vizualizovány pomocí tabulek a grafů. Ve výzkumu jsme se zaměřili na preventivní opatření a tvorbu pravidel. Zjistili jsme, že nejčastější formou preventivního opatření jsou školení, třídnické hodiny a správně nastavená pravidla. V rámci tvorby pravidel se respondenti spíše shodují. Odlišnost se například objevuje v rámci celoškolních pravidel, které využívá jen polovina respondentů. Zjistili jsme, že pravidla mají cenné místo v předcházení problémovému chování a že všechny školy zúčastněné výzkumu využívají preventivních opatření...
Život dětí s médii a v médiích
Neuwirthová, Barbora
Barbora Neuwirthová ABSTRAKT Práce "Život dětí s médii a v médiích" pozoruje a popisuje způsoby, jakými děti uchopují kvartární média a jak média ovlivňují jejich život. Usiluje o etnografický popis toho, jak děti prožívají své dospívání v prostředí médií a spolu s nimi. Pro realizaci hlavního výzkumu byl zvolen metodologický postup školní etnografie, při analýze dat bylo využito také systemické myšlení a interpretivní model socializace. Sběr dat byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů se 13 dětmi ve věku 11-15 let, dalšími zdroji dat byly výstupy ze zúčastněného pozorování v prostředí školy a analýza mediálních produktů dětí. Pro analýzu dat byla využita technika otevřeného kódování, jejím prostřednictvím byly vytvořeny kódy a kategorie, které se staly základem pro další analytickou práci. Výstupem je hustý popis života dětí v médiích a s médii, který ukazuje, že média jsou zároveň nástrojem, ale také činitelem jednání dětí. Média vytvářejí prostředí, ve kterém se děti pohybují individuálně odlišným způsobem, vycházejícím z jejich osobnostních specifik a zájmů. Využívání médií se promítá rovněž do průběhu a kvality přátelských vztahů i do vztahů mezi dětmi a jejich rodiči. KLÍČOVÁ SLOVA Kultura dětí; role médií v životě dětí; média a škola; média; kvartární média; dospívání; raná adolescence;...
Život dětí s médii a v médiích
Neuwirthová, Barbora ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Černochová, Miroslava (oponent) ; Zounek, Jiří (oponent)
Barbora Neuwirthová ABSTRAKT Práce "Život dětí s médii a v médiích" pozoruje a popisuje způsoby, jakými děti uchopují kvartární média a jak média ovlivňují jejich život. Usiluje o etnografický popis toho, jak děti prožívají své dospívání v prostředí médií a spolu s nimi. Pro realizaci hlavního výzkumu byl zvolen metodologický postup školní etnografie, při analýze dat bylo využito také systemické myšlení a interpretivní model socializace. Sběr dat byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů se 13 dětmi ve věku 11-15 let, dalšími zdroji dat byly výstupy ze zúčastněného pozorování v prostředí školy a analýza mediálních produktů dětí. Pro analýzu dat byla využita technika otevřeného kódování, jejím prostřednictvím byly vytvořeny kódy a kategorie, které se staly základem pro další analytickou práci. Výstupem je hustý popis života dětí v médiích a s médii, který ukazuje, že média jsou zároveň nástrojem, ale také činitelem jednání dětí. Média vytvářejí prostředí, ve kterém se děti pohybují individuálně odlišným způsobem, vycházejícím z jejich osobnostních specifik a zájmů. Využívání médií se promítá rovněž do průběhu a kvality přátelských vztahů i do vztahů mezi dětmi a jejich rodiči. KLÍČOVÁ SLOVA Kultura dětí; role médií v životě dětí; média a škola; média; kvartární média; dospívání; raná adolescence;...
Život dětí s médii a v médiích
Neuwirthová, Barbora
Barbora Neuwirthová ABSTRAKT Práce "Život dětí s médii a v médiích" pozoruje a popisuje způsoby, jakými děti uchopují kvartární média a jak média ovlivňují jejich život. Usiluje o etnografický popis toho, jak děti prožívají své dospívání v prostředí médií a spolu s nimi. Pro realizaci hlavního výzkumu byl zvolen metodologický postup školní etnografie, při analýze dat bylo využito také systemické myšlení a interpretivní model socializace. Sběr dat byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů se 13 dětmi ve věku 11-15 let, dalšími zdroji dat byly výstupy ze zúčastněného pozorování v prostředí školy a analýza mediálních produktů dětí. Pro analýzu dat byla využita technika otevřeného kódování, jejím prostřednictvím byly vytvořeny kódy a kategorie, které se staly základem pro další analytickou práci. Výstupem je hustý popis života dětí v médiích a s médii, který ukazuje, že média jsou zároveň nástrojem, ale také činitelem jednání dětí. Média vytvářejí prostředí, ve kterém se děti pohybují individuálně odlišným způsobem, vycházejícím z jejich osobnostních specifik a zájmů. Využívání médií se promítá rovněž do průběhu a kvality přátelských vztahů i do vztahů mezi dětmi a jejich rodiči. KLÍČOVÁ SLOVA Kultura dětí; role médií v životě dětí; média a škola; média; kvartární média; dospívání; raná adolescence;...
Některá specifika vnímání rodičů jejich dospivajícími dětmi
Vávrová, Rút ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Diplomová práce se soustředí na některá specifika vnímání rodičů jejich dospívajícími dětmi. Teoretická část popisuje rodičovství se zaměřením na období s adolescentním dítětem, dále pak vývoj pojmu dospívající, hlavní charakteristiky tohoto vývojového období a proměnu osobnosti jedince, který jím prochází. Zabývá se také sociálním kontextem a možnými vlivy, které na dospívajícího jedince působí a podílí se na jeho vnímání osoby rodiče. Popisuje i variabilitu některých pohledů na rodiče v závislosti na zvolených faktorech. Jako podklad k další části práce sloužila výzkumná sonda, která měla za cíl zjistit, jak někteří čeští dospívající v současné době vidí své rodiče. Mezi vybrané respondenty byl distribuován dotazník a získané informace byly poté zpracovány a utříděny podle několika kritérií. Výsledky jsou prezentovány v empirické části práce.
Výchovné problémy v období rané adolescence a jejich prevence (program Chobotnička)
Jirková, Andrea ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
První část diplomové práce mapuje problematiku výchovných problémů a jejich prevenci u dětí v období rané adolescence. Nejprve jsou vymezena specifika tohoto vývojového období, následuje analýza příčin vzniku výchovných problémů z pohledu osobnostních faktorů i vlivu sociálního prostředí jedince. Dále se zabývá formami problémového chování (neagresivní a agresivní projevy), systémem prevence v České republice a institucemi, které pomáhají řešit již vzniklé výchovné problémy. Druhá část práce je přiblížením preventivní činnosti konkrétní neziskové organizace. Zabývá se okolnostmi vzniku programu Chobotnička - šance pro děti a jeho dalším vývojem. Popisuje cíle programu, jeho organizaci a obsah, způsob výběru a zařazení klientů. Připojena je také ukázka jedné z lekcí. Nedílnou součástí je i popis jednotlivých metod využívaných v programu. Pro celkové dokreslení práce s klienty jsou doplněny kazuistiky. Závěr práce je věnován zhodnocení programu z pohledu poskytovatele i z pohledu klientů, zároveň se zabývá otázkou další budoucnosti programu Chobotnička.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.